Thursday 17 March 2011

KERJAYA....

aKu dah citer pasal diri sendiri,tempat keje dengan kampung..apa lagi ek nak citer..haaa yang pasal sejarah muo tu..nanti aku akan bikin PART 2..so rerajin la korang lawat blog aku..huahuahau...
Korang ada cita-cita..Omputih kata ambition...hehehe..mesti korang ada kan kan kan....Aku dulu cita-cita nak jadi cikgu..huhuhu tapi betul la bidalan menyatakan mana tumpahnya kuah kari kalau bukan ke nasi kandar...hehehe....bukan pasal makanan ye aku nak citer ni pasal kerjaya aku..hehehe..mak aku seorang nurse..bahasa omputihnya..org kampung aku kata misi..hehhehe..aku pun ikut jejak mak aku...amin bersyukur aku...korang rasa keje misi ni penat tak??korang rasa seronok tak??mesti korang dah terbayang sama cam citer ER,Grey anatomy,kalau citer kat malaysia ni..haaa cinta medik...
Wa cakap lu...semua itu lakonan je...(cer citer..cer citer..) Meh nak cite cam mana tugas misi...tengok uniform nampak kemas,terampil,cantik je kan...tugas berat dan kotor la kalau orang tengok..isshh bukan kotor yang dosa tau...ni kotor yang mulia.....ye la ..tugas misi ni bergelumang dgn darah,air kencing..najis...Nanti dah cerita jangan plak korang terus tak nak jadi nurse..jadi la nurse,nurse ni keje mulia tau..tapi kena ikhlas la...ni promote kerjaya nurse...bukan apa...malaysia ni kekurangan nurse sangat kalau korang nak tahu..kat wad aku..memang dahsyat giler..kekadang berjaga-jaga (back up staff kalau tak cukup)..kekadang tak tido malam(of coz la shif malam..huahuahua)...
ok la aku nak cerita tugas misi banyak sangat..nanti korang pening..aku kenalkan cikit-cikit je dulu...mula-mula pasal shif..kitaorang ni ada 3 shif..kalau shif pagi dari 7 pagi-2pm,kalau shif petang 2pm-9pm..dan shif mlm 9pm-7am...tak sama dgn shif orang keje kilang tau....kalau kena kilang sampai masa terus punch kad balik...ini bukan nak kutuk org keje kilang tau...diaorang pun keje halal gak...
Kalau jadi nurse ni kita kena banyak sacrifice masa cikit...hospital umpama umah ke dua tau...kalau kena tak banyak balik le awal..kalau pesakit yang kita jaga tu meninggal..it`s mean balik lewat la..sebab korang kena handle kematian tu ...kena wat laporan kematian..sampai la mortuary amik jenazah...
Tipu la korang tak penah g hospital..mesti korang tertanya kan baju misi ada berbeza kolor...ok..kalau korang nampak baju biru gelap..itu penyelia jururawat...besar pangkat tuuu...kalau biru cair..ketua jururawat...kalau yang selalu korang nampak yang ada list kat atas tudung..list  tu macam line la...tu jururawat terlatih...kalau korang nampak list dia warna purple itu jururawat masyarakat...yang membezakan jururawat terlatih dan masyarakat ni kemahiran dan gred..kalau masyarakat ni gred rendah cikit tapi kemahiran diaorang lebih kepada klinik ibu dan anak...diaorang ni cekap di desa..dan jururawat terlatih cekap di hospital....haaa korang mesti nak tahu kan ..yang awek muda-muda...yang ada pangkat kat bahu tu....geng ramai-ramai..yang tu student...


P/S:pangkat sudent len capture plak....huhuhuhuh


No comments:

Post a Comment